Aalto Marja Missä on tahto, siellä on tie.

Lentokone kaapattu matkalla Tampere-Pirkkalaan

  • Small Planet Airlines A320 Tampere-Pirkkalassa 25.10.2016, kuva: Marja Aalto
    Small Planet Airlines A320 Tampere-Pirkkalassa 25.10.2016, kuva: Marja Aalto
  • LLX5288 piirtää odotuskuviota Varsinais-Suomen taivaalle, kun Pirkkalassa varaudutaan kaapatun lennon vastaanottoon.
    LLX5288 piirtää odotuskuviota Varsinais-Suomen taivaalle, kun Pirkkalassa varaudutaan kaapatun lennon vastaanottoon.

Se pysäyttävä hetki, kun sain tiedon, että Small Planet Airlines Germanyn operoima, Centro Finlandia Viajesin eli heimelennetään.fi -matkatoimiston ja Tredean yhteistyössä järjestämä tilauslento LLX5288 Malagasta Tampereelle on kaapattu. Piti vetää syvään henkeä, varmistaa etten ole ymmärtänyt väärin ja tehdä pikainen riskianalyysi; koneessa on ainoastaan suomalaisia, kotiin palaavia matkustajia Fugefesteiltä ja syyslomalta. Se ei voi olla totta, pakko olla kysymys vahingosta ja virheestä. Mutta minkäs teet, vuodet epäsäännöllisyystilanteista vastanneena ja selkäytimeen istutettu koulutus sanoo, että tilanne on tosi, kunnes toisin todistetaan.

Marssijärjestystä miettiessäni, edelleen järki sanoo ja toistaa itselle ja kollegoille vierellä, että tapaus on 99,99%sti virhe, mutta silti ei voi olla ajattelematta toista lopputulosta - mitä sitten, jos Turmiolan Tommi onkin saanut päähänsä maailmaa ravistuttavan otsikkoihin päätyvän idean lähteä komeasti ja viedä 155 muuta ihmistä mukanaan, ja sitten krapulatuskissaan sitä lennolla Malagasta Tampereelle toteuttaa? Karmiva ajatus.

Muutamassa minuutissa ajatuksissa käy tuhansia eri mietteitä ja mieli kelaa vanhat tapahtumat läpi - ikävä entisiin kollegoihin iskee lujaa - missä ovat he, jotka ovat rinnallani näissä tilanteissa aina olleet. Nyt heitä ei siinä näy, maailma on mennyt eteenpäin ja työt muuttuneet, tiet eronneet. Mielessäni  lähetän heille halauksen ja kiitokset niistä opeista, että tiedän ja osaan nyt seistä ja toimia myös yksin. Jokainen teistä, ystävistäni, niin loppuvuodelta 2004, kuin vuosien 2007-2008 rytinöistä tunnistatte itsenne tästä - tietäkää, että olitte kanssani Tampere-Pirkkalassa myös viime tiistaina. Tiesin myös, että pahimman kulminoituessa pystyn teille soittamaan ja tukea saamaan. Niin se vain menee, tietyt siteet eivät katkea koskaan.

Ammattietiikkani on konservatiivinen. En aio spekuloida sillä mitä, mitkä syyt ja millä tavalla tuo status "kaapattu"  lennolle aiheutui. Tämä kuuluu ilmailualan siihen osioon, jossa puhumme lentoturvallisuudesta ja ennen kaikkea sen säilyttämisestä. Kysymys ei ole salailusta, eikä avoimen keskustelun väheksymisestä. Kysymys on siitä, että nämä on asioita, joista meidän ei pääsääntöisesti tarvitse tietää muuta kuin se, että prosessi toimii ja asioista on huolehdittu. Emmehän me (ainakaan suuri enemmistö meistä) vaadi avointa yksityiskohtaista keskustelua senkään osalta missä puolustusvoimat ja millä tasolla varautuvat mahdolliseen maahan hyökkäykseen - kunhan tiedämme, että kyllä he varautuvat.

Vaikka suuri osa ihmisistä ei tietoa käyttäisi vahingoittaakseen ketään, on muistettava, että joukossamme on nykyään sellainen vähemmistö, jolle kaikki tämän kaltainen tieto ja niistä avoin keskustelu on heitä pahuudessaan hyödyntävää ja meitä kaikkia muita vahingoittavaa. Tätä vähemmistöä kutsutaan terroristeiksi. Koetetaan siis antaa lentäjiemme säilyttää edes ne vähäiset turvatoimet, joita heillä vielä on, jotta lentomatkailumme edelleen säilyy turvallisimpana liikennemuotona maailmassa.

Onneksemme tässä tapauksessa kysymyksessä oli erehdys, joko inhimillinen tai tekninen - todennäköisesti yhdistelmä molempia. Rikosta ei ole tapahtunut, ja syiden selvittäminen on lentoyhtiön vastuulla. Small Planet Airlines Germany käynnisti protokollan mukaiset hätätilannetoimenpiteet ja suoriutui niistä erinomaisesti. Sisä-Suomen poliisi käynnisti vastaavan täällä vastaanottavassa päässä ja suoriutui erinomaisesti. Virhearviointiin, eikä tilanteen väheksymiseen ole varaa vaan toiminta käynnistetään pahinta olettaen. Tämä oli itselleni ensimmäinen sellainen hätätilanne, jossa olin lähellä, mutta kuitenkin kaikkien näiden organisaatioiden ulkopuolella ja seurasin tilannetta vierestä aitiopaikalta "stand-by". Mikäli tilanne olisi kulminoitunut todelliseksi uhaksi, olisin ollut sekä matkatoimiston, että lentoyhtiön paikallinen edustaja tapahtumapaikalla, mutta ilman vastuuasemaa, avustajana.

Tilanne muuttui viranomaisjohtoiseksi saman tien, kun lentoyhtiö teki hälytyksen Suomeen - meistä kaikista tuli siinä kohdassa kyytiläisiä ja suoran poliisivallan alaisia käskytettäviä. On tilanteita, joissa esivalta on esivaltaa ja auktoriteettia ei käy kyseenalaistaminen tai valtasuhteista keskusteleminen. Kun tätä nykymaailman some-ilmiön sosiaalipornoa seuraa, mietityttää välillä ovatko peruseettiset toimintasäännöt tosiaan unohtuneet vai ovatko asiat aina olleet näin, mutta some vain tuo näkyviin sen kaiken, joka ennen jäi besserwissereiden kotisohvan mutinoihin, vain lähimpien kuultavaksi? "Asiantuntijat" antoivat ensimmäiset lausuntonsa nettiin ennen kuin Pirkkalassa oli matkustajatkaan ulos koneesta - onko se oma hetki julkisuudessa niin tärkeä, että se on saatava hinnalla millä hyvänsä silläkin uhalla, että tulee vähän sanotuksi mitä sattuu, sinne päin? 

En ole antanut asiassa haastatteluja tai lausuntoja - siihen on syynsä. Tämän tapahtuneen omistaa lentoyhtiö ja viranomainen. Kaikki asiassa annettavat lausunnot ovat heidän käsissään. Small Planet lentoyhtiön tilannetiedotus toimi erinomaisesti heti alkuhetkistä alkaen, samoin Sisä-Suomen poliisin. He saavat täydet pisteet toiminnastaan tilanteessa, että sen jälkeen. Mikäli taustalla jotain säätöjä olisikin ollut, ei se näkynyt ulos. Tilanne oli hallinnassa koko ajan.

Yhden asian haluan vielä heittää pohdintaan. Meillä ei ole enää Hornetteja Tampereella. Olin suoraan sanoen yllättynyt nettiuutisista lukiessani, että Hornet tuli yliäänilentoa pohjoisesta, tehtävänään tunnistaa ja vastaanottaa meidän koneemme, joka tutkanäytöltä katsoessani oli odotuskuviossa rannikolla odottamassa sekä siipimiehiään, että Tampere-Pirkkalan järjestäytymistä. Tämä herätti itselleni kysymyksen siitä, onko meillä säästetty liikaa siinä, että tunnistuslennolle tuleva hävittäjä joutuu tilanteeseen kaukaa ja lentämään yliäänellä putket punaisina? Se seuraava kysymys on, että mitä sitten, jos tilanne ei olisi ollut väärä hälytys? Olisiko yliäänilentäminenkään riittänyt tilanteeseen ehtimiseen - kaapparin tavoitteista toki riippuen? Suomi on suuri maa ja välimatkat pitkiä - vaikka lennettäisiin ääntä nopeammin, menee matkaan aikaa ja polttoainekulutus on sellainen, joka ei pitkää toiminta-aikaa enää tilanteessa mahdollista. (Tieto perustuu maalaisjärjellä ajatteluun, ei faktatietoon Hornetin kulutuksesta).

Haluaisin tähän kirjoittaa vielä aasinsillan Tampereen aluelennonjohdon säilyttämisen puolesta, mutta aasinsilta suoraan asiaan menisi vähän ontuvaksi eikä puolesta puhuminen täyttäisi tehtäväänsä. Lopetan kuitenkin siihen, että aluelennonjohto tulee turvata - sekä hajautetulta sijainniltaan, että toiminta Suomessa säilyttäen. Kysymys on kansallisesta turvallisuuskysymyksestä, joka ei rauhan aikana näytä kovin merkitykselliseltä, mutta entäpä sitten, kun joudumme kohtaamaan uhan todellisena, eikä kysymys olekaan väärästä hälytyksestä.

Tiistaina tapahtuneessa Pirkkalan lentokonekaappauksessa lopputulos oli paras mahdollinen ja tilanne antoi varmasti myös arvokasta oppia eri tahoille - loppu hyvin, kaikki hyvin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Koneet välittävät noita lentotietoja suojaamattomana taivaalla, joten periaatteessa kuka vaan lähetellä niitä.

Toimituksen poiminnat